محمدحسین بیات؛ معصومه مرزیان
چکیده
پذیرش خلافت در مقام مظهریت در ربوبیت از مهمترین و اساسیترین اهداف و فلسفه آفرینش انسان است. کسب کمالات اسمایی و بقا به صفات الهی در گفتارو کردار مهمترین وظیفه انسان است .صراط مستقیم عبودیت راهی است ...
بیشتر
پذیرش خلافت در مقام مظهریت در ربوبیت از مهمترین و اساسیترین اهداف و فلسفه آفرینش انسان است. کسب کمالات اسمایی و بقا به صفات الهی در گفتارو کردار مهمترین وظیفه انسان است .صراط مستقیم عبودیت راهی است که در سایه آن انسان با استمداد از تکامل علمی و عملی میتواند اسماء و صفات الهی سرشته در ذات خویش را فعلیت بخشیده و به مقام فنای اسمائی و صفاتی و افعالی که ازآن به «تأله» یاد میشود نائل گردد. این مقاله در آغاز نگاهی به مفهومشناسی تأله دارد و ضمن اثبات احراز این مقام توسط انسان با توجه به لایههای وجودی او با سیری درمتون دینی و آثار حکما وعرفای متأله به تبیین چگونگی نیل به این درجه پرداخته است و به این نتیجه رسیده که تحلیل مقام تأله پیوندی عمیق با جهانبینی توحیدی دارد به طوری که کلید گشایش بسیاری از پیچیدگیهای معرفتی فلسفه دین در محورهای اساسی مبدأ شناختی ،معاد شناختی و راهنما شناختی؛ شناخت حقیقت انسان و رسالت او در عالم هستی است