نوع مقاله: علمی و پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشیار فلسفه دانشگاه مفید، قم، ایران.

3 استاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

10.22096/ek.2017.32545

چکیده

حذف‌گرایی ماده‌باور یکی از دیدگاه‌های مطرح در فلسفه ذهن است که بنا بر آن، روان‌شناسی عامیانه، به مثابه یک نظریه عرفی درباره رفتار انسان، نظریه‌ای کاذب است. یعنی، برخی یا تمام حالات ذهنی که روان‌شناسی عامیانه پیش می‌نهد، تحقق ندارند و از امری واقعی در عالم خارج حکایت نمی‌کنند. بنابراین، از نظر حذف‌گرایان، روان‌شناسی عامیانه باید کنار گذاشته شده و با روان‌شناسی علمی جایگزین شود. در این مقاله با بیان استدلال‌های موافقین و مخالفین حذف‌گرایی، سعی می‌کنیم نشان دهیم روا‌ن‌شناسی عامیانه نظریه‌ای کاذب نیست و حالات ذهنی واقعاً تحقق دارند. در نتیجه، حذف‌گرایی ماده‌باور دیدگاهی کاذب است. به علاوه، نشان می‌دهیم با تمایز نهادن میان علم حضوری و حصولی می‌توان دلیل محکمی علیه این دیدگاه ارائه داد. معرفت ما به حالات ذهنی مثل باور، میل، امید و ترس، از نوع علم حضوری است، به طوری که وجود این حالات را در خودمان بی‌واسطه می‌یابیم. بنابراین، انکار آن‌ها توسط حذف‌گرایی ماده‌باور، توجیه قابل اعتمادی ندارد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Evaluation of Eliminative Materialism

نویسندگان [English]

  • Fakhrosadat Moosavi Karimi 1
  • Mir Saied Moosavi Karimi 2
  • Reza Akbarian 3
  • Mohammad Saeedi Mehr 3

1 Ph.D. Student in Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Philosophy, Mofid University, Qom, Iran.

3 Professor in Philosophy and Islamic Theology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

According to eliminative materialism, folk psychology, as a common-sense theory about human behavior, is false; that is, most or all mental states that are posited by this theory do not exist, and hence its terms refer to nothing real. So, the eliminitivist believes that folk psychology should be rejected and replaced by scientific psychology. In this paper, after explaining the arguments for and against eliminativism, we will try to show that folk psychology is not a false theory, and mental states and entities do exist. Moreover, by making a distinction between knowledge by presence and non-presential knowledge, it will be shown that we can provide a further strong argument against eliminativism. Our knowledge to mental states such as beliefs, desires, hopes, fears and the like is knowledge by presence such that we find these entities without any doubt and immediately in our minds. So, rejecting their actuality by eliminativism is not justified.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Eliminativism
  • Folk Psychology
  • Propositional Attitude
  • knowledge by presence
  • Non-Presential Knowledge

 

  1. Boghossian, P, 1990, "The Status of Content", Philosophical Review, 99: 157–84.
  2. Churchland, P. M, 1981, "Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes", Journal of Philosophy, 78: 67– 90.
  3. Churchland, P.S, 1986, Neurophilosophy: Toward a Unified Science of the Mind/Brain, Cambridge, MA: MIT Press.
  4. Cling,  A, 1989, "Eliminative Materialism and Self-Referential Inconsistency", Philosophical Studies, 56: 53–75.
  5. Dennett, D, 1988, "Quining Qualia", in: Marcel, A and Bisiach, E (eds), Consciousness in Contemporary Science, 42–77. New York, Oxford University Press.
  6. Fodor, J. and Pylyshyn, Z, 1984, "Connectionism and Cognitive Architecture: A Critical Analysis", Cognition, 28: 3–71.
  7. Hardin, C. L. & A. Rosenberg, 1982, "In defense of convergent realism", Philosophy of Science 49: 604–615.
  8. Horgan, T. and J. Woodward, 1985, "Folk Psychology is Here to Stay", Philosophical Review, 94: 197–225. 
  9. Horgan, T. and Graham, G, 1990, "In Defense of Southern Fundamentalism", Philosophical Studies, 62: 107–134.
  10. Laudan, Larry, 1981, "A Confutation of Convergent Realism", Philosophy of Science, 48: 19-49.
  11. Lycan, W. G. & Pappas, G, 1972, "What is eliminative materialism?", Australasian Journal of Philosophy, 50: No: 2, p:149-59.
  12. McLaughlin, B. and Warfield, T, 1994, "The Allure of Connectionism Reexamined", Synthese, 101: 365–400.
  13. Nagel, T, 1974, "What is it like to be a Bat?", Philosophical Review, 83: 435-456.
  14. Putnam, H, 1978, Meaning and the Moral Sciences, Boston: Routledge & Kegan Paul.
  15. Ramsey, William, 2016, "Eliminative Materialism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries /materialism-eliminative/>.
  16. Ramsey, W., Stich, S. and Garon, J, 1990, "Connectionism, Eliminativism and the Future of Folk Psychology", Philosophical Perspectives, 4: 499–533.
  17. Ramsey, W, 1991, "Where Does the Self-Refutation Objection Take Us? ", Inquiry, 33: 453–65.
  18. Ravenscroft, Ian, "Folk Psychology as a Theory", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries /folkpsych-theory/>.
  19. Rey, G, 1988, "A Question About Consciousness", in H. Otto & J. Tuedio (eds), Perspectives on Mind, Dorderecht: Reidel, 5–24.
  20. Rorty, R, 1970, "In Defense of Eliminative Materialism",  Review of Metaphysics, 24: 112–121.
  21. Scriven, Michael, 1959, "Explanation and Prediction in Evolutionary Theory", Science, 28 August 1959, Volume 130, Number 3374, pp. 477-482.
  22. Sellars W, 1956, "Empiricism and the Philosophy of Mind", In: Feigl H and Scriven M (eds) The Foundations of Science and the Concepts of Psychology and Psychoanalysis: Minnesota Studies in the Philosophy of Science, Vol. 1. Minneapolis: University of Minnesota Press: 253-329.
    1. Stich, S, 1983, From Folk Psychology to Cognitive Science, Cambridge, MA: MIT Press.
    2. Tye, Michael, 2017, "Qualia", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/qualia/>.
    3. Von Eckardt, Barbara, 1996, A Companion to the Philosophy of Mind Edited by Samuel Guttenplan, Cambridge, Massachusetts, Blackwell Publishers.