دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، بهار و تابستان 1394، صفحه 1-152 (دوره 2، شماره 1، بهار و تابستان 1394، پیاپی 3)
2. باور دینی و شناخت افلاطونی
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 21-36
چکیده
در جستجوی بهترین راه ممکن برای آزمون و تأیید باورهای دینی، نخست نسبت شناخت افلاطونی با شناختهای عقلی و تجربیتبیین شده است. سپس نشان داده شده است که چگونه از آموزههای افلاطونی برای تبیین پدیدهها ... بیشتر3. اصول وجودـ معرفتشناختی محاورات اولیه افلاطون
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 37-54
چکیده
در این جستار برآنیم اصول وجودشناختی و معرفتشناختی افلاطون در محاورات اولیه و به خصوص لاخس، خارمیدس، اوثیفرون، اوتیدموس و هیپیاس بزرگ را بر مبنای سه عنصر آنچه «دور سقراطی» مینامیم یعنی پرسش ... بیشتر4. تخیل در فلسفۀ اسپینوزا
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 55-72
چکیده
نظر رایج دربارۀ اسپینوزا آن است که او فیلسوف عقلگرایی است که تخیل را پایینترین مرتبۀ معرفت دانسته و جایگاهی درخور التفات برای تخیل قائل نبوده است. این مقاله با تحلیل دو محصول مهم تخیل اسپینوزا، یعنی ... بیشتر5. بررسی و تحلیل شیوههای تفکر در فلسفه ویکو و نقدهای وی بر دکارت از این منظر
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 73-88
چکیده
از نظر ویکو روش تفکر دکارتی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مفاهیم و غایت آن نیز رسیدن به یقین است که این یقین نیز تنها در پرتو وضوح و تمایز حاصل میشود. از آنجا که از نظر دکارت در مطالعه تاریخ و فرهنگ نمیتوان ... بیشتر6. کواین علیه دکارت: خوانش معرفتشناسی کلگرا و طبیعیشده در بافت نقد سنت دکارتی
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 89-112
چکیده
کواین از تجربهگرایانی است که منتقد تجربهگرایان پیش از خود است. در این مقاله نشان میدهیم که کواین در واقع منتقد سنت معرفتشناسیای است که دکارت مؤسس آن است و تجربهگرایانی که کواین منتقد آنان است ... بیشتر7. متافیزیک ینای هگل
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 113-132
چکیده
عمدتاً پدیدارشناسی روح را اولین اثر هگل میدانند که در آن برای نخستین بار رویکرد دیالکتیکی خاص وی تبیین شده است. اما معمولاً فراموش میشود که پدیدارشناسی روح، نه اثری مستقل، بلکه نتیجۀ فلسفهورزیهای ... بیشتر8. بررسی کارکرد اخلاقی صورت داستانی در رسائل مشرقی ابنسینا
دوره 2، شماره 1 ، بهار و تابستان 1394، صفحه 133-144