دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، پاییز و زمستان 1394، صفحه 1-152 (دوره 2، شماره 2، پاییز و زمستان 1394، پیاپی 4)
1. تجدید نظر افلاطون در وجودشناسی و معرفتشناسی پیش از محاورات دوره میانی
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 3-24
چکیده
این مقاله در جستجوی اثبات این نکته است که برخی از مبانی و اصول معرفتشناختی و وجودشناختی افلاطون در فاصله میان محاورات دوره اولیه و دوره میانی تغییر کرده است. هر چند این نتیجه به نوعی به تقویت دیدگاه ... بیشتر2. انسجام «معرفت تصوّری» و «معرفت تصدیقی» به باری تعالی، در پرتو تحلیل گزارة «کمال معرفته التصدیق به» از خطبة اول نهج البلاغه
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 25-42
چکیده
بخش اول از نخستین خطبۀ نهج البلاغه، بیانی برهانی در توصیف و تبیین مراتب دین، معرفت، اخلاص و توحید باری تعالی است. امیرالمومنین علیه السلام در عبارت «کمال معرفته التصدیق به» از این خطبه، به بیان ... بیشتر3. گذر یا عدم گذر حکمت متعالیه از رئالیسم خام به رئالیسم انتقادی
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 43-60
چکیده
تحقق معرفت به گونه رئالیسم خام و رئالیسم انتقادی از دغدغههای مهم اندیشمندان بوده است. نظریه مطابقت که به عنوان تئوری صدق حکمت متعالیه به حساب میآید، تاب آن را دارد که به گونه رئالیسم خام و رئالیسم ... بیشتر4. محدودة شناخت از نفس از دیدگاه ابنسینا و کانت
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 61-78
چکیده
این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا ماهیت و وجود نفس از دیدگاه ابنسینا و کانت قابل شناخت است. به نظر میرسد ابنسینا علم ما به وجود نفس خود را، حضوری و نسبت به ماهیت نفس، با واسطه و از طریق ... بیشتر5. بررسی مقایسهای عوامل مشهورات از دیدگاه فارابی و ابنسینا
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 79-98
چکیده
این مقاله درصدد جستجوی علل شکلگیری آرایی است که در منطق به نام مشهوره شناخته میشوند. مشهورات از دیدگاه فارابی به عنوان فیلسوف مدنی جهان اسلام و ابنسینا به عنوان یکی از بزرگترین وارثان حکمت مشاء ... بیشتر6. نظاممندی فلسفۀ سیاسی هگل از نظر روشمندی: قانون طبیعی یا حقوق طبیعی
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 99-110
چکیده
تفسیر فلسفۀ سیاسی هگل همواره مسئلهساز بوده است. در این میان تفسیری را میتوان بهتر دانست که این مسئلهسازی را بر اساس محور اصلی آن آشکار کند. به نظر میرسد یکی از اساسیترین تمایزها میان سنت قدمایی ... بیشتر7. استنتاج بهترین تبیین و «ایراد گروه بد»
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 111-130
چکیده
مطابق با استنتاج بهترین تبیین (IBE)، فرضیهای که بهترین تبیین را برای دستهای از پدیدهها ارائه میدهد، احتمالاً صادق است. وَن فِراسِن (1989) با استدلالی که به «ایراد گروه بد» مشهور است، این ادعا را ... بیشتر8. تأملی بر مسئله آگاهی از منظر نظریه پیچیدگی و آشوب
دوره 2، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394، صفحه 131-144