دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، بهار و تابستان 1395، صفحه 1-116 (دوره 3، شماره 1، بهار و تابستان 1395، پیاپی 5)
1. نقش معانی متعدد موجود در تمایز افراد در فلسفه ارسطو
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 3-24
چکیده
چکیده تمایز افراد در فلسفة ارسطو بر پایة تفاسیر موجود در باب نسبت صورت و ماده، خواه سنتی یا رایج، همچون مسئلهای بنیادی ظاهر میشود. مقاله حاضر ضمن نقادی از این تفاسیر میکوشد تا تفسیری کاملاَ متفاوت ... بیشتر2. شهود ایدهها بر اساس نظریه رؤیت افلاطون
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 25-42
چکیده
چکیده نظریه مثل افلاطون، به عنوان محور فلسفه او مبتنی بر استدلالات و مباحثات نظری (در مقابل ابتناء بر الهام و شهود) ایدهها را موجودات حقیقی معقول و آحاد تبیینگر کثرت عالم معرفی میکند که هم شرط لازم ... بیشتر3. نیچه و مسئله جدایی نفس و بدن در فلسفه دکارت
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 43-60
چکیده
چکیده در فلسفة دکارت نفس و بدن به گونهای پیچیده، هم به صورتی متمایز از هم جدا هستند و هم دارای اتحادی ریشهای هستند. فیلسوفان معاصر و خلف دکارت به راههای مختلفی برای رفع این تناقض متوسل شدهاند. شاید ... بیشتر4. نسبت میـان بودن و داشتـن در فلسفه گابریل مارسل
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 61-78
چکیده
چکیده از نظر گابریل مارسل آدمی دو گونه ارتباط با هستی دارد: «بودن» و «داشتن» و این دو، لازمه زندگی هستند. انسان، غالباً مقوله ملک و «داشتن» را بر بعضی از عناصر شخصی و حتی بر افکار و تصورات ... بیشتر5. زیبایی هنری و بازنمایی طبیعت (در نظریـه زیباییشناختی تومـاس آکوئیناس)
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 79-96
چکیده
چکیده توماس آکوئیناس با اقتباس دیدگاههای پیشینیان خود، به صورت پراکنده در آثارش به مسئله زیبایی و هنر پرداخته و قصد دارد تا میان ساحت زیبایی متعالی و زیبایی محسوس ارتباطی برقرار کند. وی با بیان تعریف ... بیشتر6. لویناس و نامتناهی: پدیدارشناسی تجربه اخلاقی
دوره 3، شماره 1 ، بهار و تابستان 1395، صفحه 97-111