دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، بهار و تابستان 1396 (دوره 4، شماره 1، بهار و تابستان 1396، پیاپی 7)
1. معنای فوسیس در تفکر یونانی آغازین
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 3-20
چکیده
هدف این مقاله روشن کردن معنا/معانی واژۀ فوسیس (طبیعت) در تفکر یونانی آغازین، با بررسی و تحلیل کاربردهای آن یا شواهد موجود در نوشتههای کهن یونانی ـ اعم از فلسفی و غیر آن ـ است. اهمیتِ یافتن معنای واژگان ... بیشتر2. بررسی کارایی «تعریف به ذاتیات» با تأملـی در پیشفرضهای فلسفـی آن
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 21-40
چکیده
تعریف به ذاتیات طیف وسیعی از تعریفات منطقی را شامل میشود. ذاتیات در تعریفات حدّی (اعم از حدّ تام و ناقص) و تعریفات رسمی (اعم از رسم تام و بعضی از رسمهای ناقص) و بعضی دیگر از اقسام تعریف که در این مقاله ... بیشتر3. تحلیل شناخت از نظر ویتگنشتاین متأخر
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 41-60
چکیده
ویتگنشتاین در آخرین اثر خود با عنوان در باب یقین به تحلیل شناخت میپردازد. او با این ادعای مور مخالفت میکند که «من میدانم این یک دست است». به اعتقاد ویتگنشتاین، کاربرد واژۀ شناخت، شرایطی دارد ... بیشتر4. پدیدارشناسی ادراک حسی در فضای مجازی بر اساس آراء موریس مرلوـپونتی
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 61-82
چکیده
موریس مرلوـپونتی از تأثیرگذارترین پدیدارشناسان فرانسوی قرن بیستم است. او در پدیدارشناسی خود، در صدد دستیابی به ذات ادراک حسی انسان است. انسان در پدیدارشناسی او سوژهای بدنمند است که به همراه ... بیشتر5. نخستین تکلیف انسان، خداشناسـی یا خودشناسـی
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 83-100
چکیده
متکلمان مسلمان عموماً نخستین تکلیف انسان را تأمل دربارۀ خدا دانستهاند. متکلمان اشعری این تکلیف را نقلی و برگرفته از آیات و روایات و نیز اجماع، و متکلمان معتزله و امامیه آن را عقلی دانسته و دو برهان برای ... بیشتر6. خاستگاه فلسفة اسلامی در نهضت ترجمه و پیشینة ایدئولوژیک آن در زمان ساسانی
دوره 4، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، صفحه 101-120