دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، پاییز و زمستان 1396 (دوره 4، شماره 2، پاییز و زمستان 1396، پیاپی 8)
1. بررسی نظریۀ تعریف به بسایط در فلسفه سهروردی
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 3-22
چکیده
شیخ اشراق یکی از ناقدان جدی تعریف به ذاتیات ماهوی و بهویژه تعریف به حد است. او در آثار خود دو راه متفاوت را برای تعریف اشیاء معرفی میکند: در راه نخست، از تعریف موجودات نیازمند تعریف (مرکبات)، به اعراض ... بیشتر2. نسبت حکمت عملی با شاخههای آن در اندیشه فارابی
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 23-36
چکیده
یکی از مسائل مطرح در بحث از ماهیت علمشناختی دانشها و به گونه خاص در بحث از جایگاه و طبقهبندی دانشها، نسبت دانشها با دانش عامِ مشتمل بر آنها و یا به دیگر سخن چگونگی اطلاق دانش عام بر دانشهای جزئی ... بیشتر3. مسئولیت انسانها در قبال محیط زیست: اجماع همپوش میان اخلاق دینی و اخلاق فرادینی
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 37-56
چکیده
رهایی از بحران محیط زیست، که سراسر کره زمین را در برگرفته است، نیازمند مشارکت همه انسانهاست؛ مشارکتی که بدون توافق بر سر هنجارهای جهانشمول در اخلاق محیط زیست ممکن نیست. اما، با توجه به اختلافنظر ... بیشتر4. شهود عقلانی از منظر افلاطون و فلوطین
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 57-74
چکیده
افلاطون و فلوطین، بهعنوان دو تن از تأثیرگذارترین فیلسوفان دورۀ کلاسیک، توجه ویژهای به شهود داشتهاند. تفاوتهایی که این دو در مباحث فلسفی مختلف دارند، موجب میشود که نگاه واحدشان به شهود را مورد ... بیشتر5. بدن زیسته مرلو پونتی و جایگاه بدن در فلسفه تَرا بشریت
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 75-88
چکیده
مرلو پونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی به دنبال نظریات پدیدارشناسان پیش از خود در باب ادراک آدمی، زیست کردن و بودن در جهان را مهمترین راه ادراک انسان دانست. مرلو پونتی با استفاده از اصطلاح «بدن- زیسته» ... بیشتر6. روایت گادامر از تفکر هرمنوتیکی افلاطون
دوره 4، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، صفحه 89-109