دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
دوره و شماره: دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، پاییز و زمستان 1398، صفحه 0-0 (پاییز و زمستان 1398، دوره 6، شماره 2، پیاپی 12)
1. معنای فرهنگ (Kultur و Bildung) در فلسفۀ نقادی کانت
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 1-18
چکیده
برداشت کانت از فرهنگ، عمدتاً به آثار متاخر او در حوزۀ تاریخ، انسانشناسی و غایتشناسی محدود شده است. همچنین به دلیل استعمال مبهم و نامنظم اصطلاحات Kultur و Bildung (و آمیختن آنها با مفاهیمی همچون Zivilisation و Erziehung) ... بیشتر2. آیا قضایای ناتمامیت گودل را میتوان در مکانیک کوانتومی بهکاربرد؟
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 19-52
چکیده
مکانیک کوانتومی نظریه ای است که ساختار فکری بشر را دگرگون کرد. اما با وجود موفقیت ها ی زیاد آن از زمان اینشتین تاکنون عده ای در مورد کامل بودن آن دارای شک ، تردید و شبهه هستند. یکی از راه هایی که عده ای کامل ... بیشتر3. عرفان در مکتب ابنسینا
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 53-74
چکیده
بحث از نکتههای عرفانی در نوشتههای ابنسینا، این پرسش را پیش روی پژوهشگران نهاده است که آیا میتوان او را یک نظریهپرداز در گستره عرفان تلقی کرد یا این مباحث او را باید به صورتی دیگر، تفسیر نمود. آیا ... بیشتر4. فلسفۀ سینوی و تفسیر جایگاه «شرّ» در نظام هستی
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 75-96
چکیده
مباحث مربوط به خیر و شر، یکی از دشوارترین پرسمانها در فلسفه و آیین الاهی است و همۀ ادیان به این مسئله اذعان دارند و از سویی هیچکس وجود آن را رد نکرده است. ازاینرو، با نخستین نگاه وجود شر در پیکرۀ نظام ... بیشتر5. بررسی مقایسه ای جایگاه لذت در نظریه سعادت سن توماس و ملاصدرا
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 97-118
چکیده
از جمله موضوعاتی که فلاسفه اهتمام زیادی به آن داشته اند چیستی سعادت انسان و نسبت لذت با آن است. سن توماس اکویناس در سنت فلسفه مسیحی، و صدرالمتالهین شیرازی در سنت فلسفه اسلامی به این موضوع پرداخته اند و ... بیشتر6. پاسخی به استدلال جیگون کیم در مورد نقش علّی اوصاف اخلاقی
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 119-140
چکیده
رویکردهای مختلفی نسبت به نقش علّی اوصاف اخلاقی در تحقق امور فیزیکی و کارکرد این ادعا وجود دارد. برخی همانند جیگون کیم بر این باورند که اوصاف اخلاقی، همچون امور ذهنی از هیچگونه نقش علّی در تحقق امور ... بیشتر7. نسبت انسان و جهان در اندیشۀ هایدگر
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 141-160
چکیده
یکی از مهمترین فیلسوفان اگزیستانسیالیست نامدار آلمانی در سده بیستم «مارتین هیدگر» است. بنیادیترین پرسش از نگاه هیدگر، پرسش از «هستی» است که متأسفانه هماره به دلیل توجه بیشازحد به هستندگان ... بیشتر8. مفهوم واژه «طبیعت» در تفکر ابتداییِ یونان
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 161-182
چکیده
این نوشتار به بررسی و تحلیل شواهد و قرائن موجود برای روشن کردن مفهوم/ مفاهیم واژه «طبیعت» در نوشتههای کهن یونانی، اعم از فلسفی یا غیر فلسفی، اختصاص یافته است. یافتن مفهوم و معنای واژگان و تأثیراتی ... بیشتر9. شهود از منظر افلاطون و فلوطین
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 183-202
چکیده
افلاطون و فلوطین، به عنوان دو تن از تاثیرگذارترین فیلسوفان دورهی کلاسیک، توجه ویژهای به شهود داشتهاند. تفاوتهایی که این دو در مباحث فلسفی مختلف دارند، موجب میشود که نگاه واحدشان به شهود را مورد ... بیشتر10. انسانیتزدایی از خدا و جهان در فلسفه جدید
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 203-228
چکیده
تا پیش از فلسفه جدید، تلقی غالب در اندیشه بشری نسبت دادن ویژگیهای انسانی هم به خدا و هم به جهان بود. بر این اساس، میتوان تشبیه یا انسانوارانگاری هم درباره خدا و هم درباره جهان را ویژگی غالب تا پیش ... بیشتر11. بازخوانی نظریۀ قانون طبیعی درالاهیات فلسفی: بررسی رویکرد فرااخلاقی پروفسور فینیس و علامه طالقانی
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 229-252
چکیده
در تاریخ اندیشة اسلامی و مسیحی قانون طبیعی از مهمترین نظریههایی است که به توضیح سرشت اخلاق مورد توصیة دین پرداخته است. پروفسور فینیس (فیلسوف و متأله مسیحی) و علامه طالقانی (فیلسوف و متأله اسلامی) دو ... بیشتر12. رویکرد واقعگرایانه چرچلند در حل مسئله گزارهگرایی و نقد آن
دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، صفحه 252-278