نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامى دانشگاه شیراز
چکیده
ارتباط جهان با مبدأ مسألهاى است که در هر نظام فلسفى و عرفانى از اهمیت خاصى برخوردار است و مىتوان آن را از وجوه مشخص این گونه نظامها دانست. در این بین در عرفان اسلامى و بیش از همه در مکتب وحدت وجودى ابن عربى با طرح مسأله تجلى، نفس رحمانى، عماء و عشق ازلى در این بحث موشکافى به عمل آمده. در عرفان هند نیز در آیین برهما، مکتب شانکارا یعنى ادویتا ودانتا (ودانتاى وحدت گرا) با دقت خاصى به مسأله مایا و توابع آن پرداخته شده که بررسى تطبیقى در این باب مىتواند گشایشگر راهى در «عرفان تطبیقى» در بحث مورد نظر باشد. نوشتار حاضر تلاشى است در این راستا
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
THE RELATIONSHIP BETWEEN THE UNIVERSE (COSMOS) AND THE ORIGIN IN VEDANTA AND IBN 'ARABI'S' GNOSTIC SCHOOL OF THOUGHT
نویسنده [English]
- Saeed Rahimiyan
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Shiraz University
چکیده [English]
The relationship between the universe and the Origin is considered as a crucial issue in every philosophical and Gnostic (mystical) systems. This issue has come under close scrutiny in Islamic gnosticism especially in Ibn 'Arabi's' pantheistic. school of thought in dealing with the problem of God's self - disclosure, heavenly soul (nafs-e rahmani), 'Ama' (Deviation, Blindness), and eternal love likewise, the term (maya) and its connotations is studied precisely in the Indian gnosticism, especially in the doctrine of Brahma, Sankaya's school, i.e., Advaita Vedanta (non-dualist Vedanta).
A contrastive analysis of such a term can open up new vistas for the study of the issue in question in comparative gnosticism, towards which the present article takes steps.
کلیدواژهها [English]
- MAYA
- ILLUSION
- SELF - DISCLOUSURE
- HEAVENLY SOUL - DEVIATION (BLINDNESS)
- UNITY
- MULTIPLICITY
ارسال نظر در مورد این مقاله