نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوى دکترى رشته فلسفه غرب، دانشگاه تهران
چکیده
سارتر خود را نه رئالیست مىداند و نه ایدئالیست. او، به عنوان یک پدیدار شناس، از سویى معتقد است که واقعیتى به نام نومن در پس فنومنها یا پدیدارها قرار ندارد و از سوى دیگر پدیدارها را متکى به آگاهى یا فاعل شناسا نیز نمىداند. پدیدارها خود تکیهگاه خود هستند. بدین ترتیب، ما با دو نوع وجود مواجه مىشویم که یکى آگاهى و دیگرى متعلقات آگاهى یا پدیدارهاست. سارتر نوع اول را «وجود لنفسه» و نوع دوم را وجود «فى نفسه» مىنامد. از نظر او، وجود فى نفسه سه ویژگى اصلى دارد: 1- هست 2- در خودش است 3- هست آنچه هست. در این مقاله ابتدا رهیافت پدیدار شناسانه سارتر - که بر اساس آن وجود را به دو نوع بنیادى تقسیم مىکند- و بعد سه ویژگى اصلى وجود فى نفسه توضیح داده مىشود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
"Being-in-itself' in the philosophy of Sartre
نویسنده [English]
- Hedayat Alavi Tabar
PhD student in Western Philosophy, University of Tehran
چکیده [English]
Jean-Paul Sanrc (1905.80) considers himself not a realist nor an idealist. As a phcnotuanalist, he believes that there is no reality like a nomen beyond the realm of phenomena (appearances) on the one hand, and holds that phenomena do not rely upon consciousness or the knowing subject on the other. Phenomena are self-subsistent. Thus, one faces two modes of being: consciousness and objects of consciousness. The former is referred to as "being - for - itself' and the latter as "being - in - itself'. For him, "being - in - itself' has three characteristics: I) it is. 2) it is in itself and, 3) it is what it is. This article first seeks to study the phenomenological approach to the distinction Sartre makes between the two fundamental modes of being and then casts light on the three characteristics of "being - in - itself'
کلیدواژهها [English]
- Phenomenology
- eclecticism
- nomen
- phenomen
- being-in-itself
ارسال نظر در مورد این مقاله