نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار آموزش سازمان آموزش و تحقیقات کشاورزی
چکیده
دیدگاهِ ملاصدرا و هگل نسبت به این دو مقوله اساسی، متأثر از سنت فلسفی است که به آن تعلق دارند. در سنت غربی هگل با دوگانگی عین و ذهن مواجه است و درسنت اسلامی ملاصدرا با دوگانگی وجود وماهیت. هگل برای رفع آن، با قول به نظریه مطلق، همه چیز را درونی فاعل شناسا (مطلق) میداند؛ دیگرعین امری در برابر مطلق نیست. ملاصدرا هم با قول به اصالت وجود، هستی را عین تحقق میداند. از نظر او هر امری به اندازه برخورداریش از وجود حقیقی است، اعم از اینکه آن امرعینی باشد یا ذهنی. ولی برای هگل چون از موضع مطلق بحث میکند دیگر عین مطرح نیست. لذا بحث هستیشناسی و منطق به هم نزدیک یا حتی یکی میشود. در نتیجه هگل در کتاب منطق بحث از وجود مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
On Being and Nothing in the Views of Hegel and Mullasadra
نویسنده [English]
- Mohammad Hosein Kamali Nezhad
Assistant Professor of Education, Agricultural Education and Research Organization
چکیده [English]
Their opinions on this issue are affected by the philosophical tradition to which they belong. In western tradition Hegel is confronted with Cartesian duality, which is the opposition of subject and object. Hegel to remove this duality rendered the theory of absolute. In his theory absolute is regarded as subject. It follows from this theory that all the things are subjective. Then for Hegel metaphysics and logics became one and the same. While in Islamic tradition Mullasadra’s concerns is duality of being and nature. He declared that being is the only truth and nature doesn’t have any reality. It means that being is authenticity and nature isn’t
کلیدواژهها [English]
- Absolute
- Becoming
- Nothing
- Being
ارسال نظر در مورد این مقاله