دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
شماره 17
دی 1388، صفحه 3-148
شماره 16
تیر 1388، صفحه 3-130
شماره 15
دی 1387، صفحه 3-143
شماره 14
تیر 1387، صفحه 3-144
شماره 13
دی 1386، صفحه 3-151
شماره 12
تیر 1386، صفحه 3-156
شماره 11
دی 1385، صفحه 3-170
شماره 10
تیر 1385، صفحه 3-125
شماره 9
آبان 1384، صفحه 3-117
شماره 8
اردیبهشت 1384، صفحه 1-118
شماره 7
دی 1383، صفحه 5-183
شماره 6
تیر 1383، صفحه 5-170
شماره 5
مرداد 1382، صفحه 1-167
شماره 4
تیر 1382، صفحه 1-156
شماره 3
اسفند 1381، صفحه 1-182
شماره 2
شهریور 1381، صفحه 1-151
شماره 1
دی 1380، صفحه 1-192
تعداد مقالات: 8
معنی و مصداق در اسامی و اینهمانی و ضرورت
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 3-10
چکیده
در این مقاله نخست منطق اینهمانی را معرفی میکنیم, سپس ضمن تقریر مشکلی درتعبیر اینهمانی, راه حل گوتلوب فرگه را در حل آن از طریق تمایز معنی و مصداق در اسامی شرح میدهیم، آنگاه با بیان تفاوت اسم خاص و وصف ... بیشترخطوط برجستة انسانشناسی ابنعربی
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 11-24
چکیده
بنا به تصریح ابنعربی، همة تلاش او درآثارش در جهت تبیین وجود انسان است. از اینرو میتوان گفت عرفان ابنعربی، انسانشناسی است. در ساحت هستی، جز خدا هیچ چیز وجود ندارد، امّا در ساحت معرفت، با کثرت ... بیشترآموزة حقیقت افلاطون و هایدگر: بحثی انتقادی
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 25-42
چکیده
از نظر هایدگر، فلسفه افلاطون متضمن تلقی خاصی از حقیقت است. این تلقی که به نظر هایدگر در بیان افلاطون از تمثیل غار به نحو مستتر آمده، نوعی عدول از تلقی یونانیان باستان بوده و تأسیس متافیزیک ودر نهایت سوبژکتیویسم ... بیشترهویت سیاسی در نظریههای منتقد مدرنیسم
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 43-62
چکیده
یکی از مباحث اندیشه سیاسی معاصر، نگرشهای موجود به هویت سیاسی است. هویت سیاسی حاکی از چگونگی ارتباط و تعامل افراد و گروههای سیاسی با دیگران و نیز جایگاه افراد در درون نظامهای سیاسی است. در چند سده ... بیشترفضیلت به مثابة شالودة نظام سیاسی مطلوب افلاطون
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 63-74
چکیده
شالوده و اساس نظام سیاسی افلاطون، فضیلت است، به طوری که فضیلت هم غایت و هم وسیله شکلگیری شهر را تعیین میکند. به عبارت دیگر روح مدینه فاضله افلاطون فضیلت میباشد. افلاطون با تعریف فضیلت با عنوان «شناخت ... بیشتربررسی نظرات ملاصدرا و هگل در مورد هستی و نیستی
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 75-90
چکیده
دیدگاهِ ملاصدرا و هگل نسبت به این دو مقوله اساسی، متأثر از سنت فلسفی است که به آن تعلق دارند. در سنت غربی هگل با دوگانگی عین و ذهن مواجه است و درسنت اسلامی ملاصدرا با دوگانگی وجود وماهیت. هگل برای رفع آن، ... بیشترتکثرگرایی در منطق
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 91-110
چکیده
همانطور که فرگه منطق ارسطویی را نقد کرده و منطق ریاضی را تأسیس نموده است، فلاسفه، منطقدانان و ریاضیدانهای بزرگی نیز منطق او را نقد کرده ومنطقهای جدیدتری ایجاد نمودهاند. مدافعان ... بیشترنقد و بررسی «تفکیکگروی صدرا یا تفکیکنگری به صدرا»
دوره 0، شماره 10 ، تیر 1385، صفحه 111-124