نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

چکیده

فلسفه به‏معنای نوعی تفکّر خاصّ در یونان باستان با ارسطو به فعلیّت کامل رسید. این تفکّر در سه دین ابراهیمی یهودی، مسیحی و اسلامی وارد شد و تأثیر این ادیان به‌خصوص اسلام بر آن، منجر به طرح مسائلی شد که بی‏سابقه بود. در عالم اسلام سه موضع اصلی دینی نسبت به فلسفه یونانی و مثال اعلای آن، فلسفه ارسطو، اتّخاذ گردید. در این مقاله به‏شرح این سه موضع و تأثیری که هر یک از آنها در سیر تحوّل فلسفه در تاریخ اسلام و قرون وسطی در غرب داشته است، پرداخته می‏شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Muslim Aristotle The Different Interpretations of Aristotle in Islamic Thought

نویسنده [English]

  • Shahram Pazouki

Associate Professor of Iranian Wisdom and Philosophy Research Institute

چکیده [English]

Philosophy as a special kind of thinking in ancient Greece found its complete fulfillment in Aristotle. This thinking influenced three Abrahamian religions, that is, Judaism, Christianity and Islam. As a result, unprecedented questions appeared in philosophy. In the course of Islamic thought three main positions were taken on the Greek philosophy and its perfect representative, Aristotle. The aim of this paper is to deal with these positions and their impact on the development of philosophy in Islam and the Middle Ages.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Greek Philosophy
  • Aristotle
  • Islamic Thought
  • Creatio ex Nihilo
  • Philosophy and Revelation
  1. منابع

    الف- فارسی

    1. سهروردی, ابوحفص عمر, رشف النصایح ایمانیه و کشف الفضائح الیونانیه, معین الدین جمال (معلم یزدی), تصحیح نجیب مایل هروی, تهران, 1365.
    2. شهرستانی, عبدالکریم, الملل والنحل, تحریر فارسی خالقداد هاشمی, تصحیح محمد رضا جلالی نایینی, تهران, 1358.
    3. شهزوری, تاریخ الحکماء نزهه الرواح و روضه الافراح, مقصود علی تبریزی, به کوشش محمد تقی دانش پژوه و محمد سرور مولایی.
    4. شیخ بهایی, کلیات اشعار و آثار, تصحیح علی کاتبی, چاپ سوم, نشر چکامه, تهران.
    5. فیض کاشانی, رساله الانصاف, تصحیح رسول جعفریان, اصفهان, 1371.
    6. قفطی, تاریخ الحکماء, ترجمه فارسی از قرن 11, به کوشش بهین دارایی, دانشگاه تهران.
    7. کربن, هانری, تاریخ فلسفة اسلامی, جواد طباطبایی, تهران, 1373.
    8. کربن, هانری, فلسفة ایرانی و فلسفة تطبیقی, جواد طباطبایی, توس, تهران, 1369.
    9. مولوی, جلال الدین محمد, مثنوی معنوی, تصحیح نیکلسون, امیر کبیر, 1363.
    10. میر فندرسکی, ابوالقاسم, رسالة صناعیه, تصحیح علی اکبر شهابی, فرهنگ خراسان, مشهد, 1317.
    11. الندیم, محمد ابن اسحاق, الفهرست, تحقیق رضا تجدد, اساطیر, تهران, 1381.
    12. نوسبام, مارتا, ارسطو, عزت الله فولادوند, طرح نو, تهران, 1374.
    13. خاقانی شروانی, دیوان اشعار, تصحیح سید ضیاء الدین سجادی, زوار, تهران, 1338.
    14. خاقانی شروانی, دیوان اشعار, تصحیح سید ضیاء الدین سجادی, زوار, تهران, 1338.

    ب- عربی

    1. ابن رشد, تفسیر مابعدالطبیعه, تصحیح موریس بویژه, دار المشرق, بیروت, چاپ چهارم, 1991.
    2. ابن رشد, تهافت التهافت, تصحیح موریس بویژه, دارالمشرق, بیروت, 1986.
    3. ابن رشد, فصل المقال و تقریر ما بین الشریعه و الحکمه من الاتصال, تصحیح البیر نصری نادر, بیروت.1986.
    4. سهروردی شیخ شهاب الدین, مجموعه مصنفات, تصحیح هانری کربن, انجمن حکمت و فلسفة ایران, ج3, تهران, 1355.

     ج- لاتین

    1. Gilson, Etienne, History of Christian philosophy in the middle ages, 3 editions, 1989.
    2. Heidegger, martin, Introduction to metaphysics, Trans. By Gregory Fried and Richard plot, Yale, 2000.
    3. Heidegger, martin, The Question Concerning Technology, Trans, by William lovitt, N, Y.
    4. Heidegger, martin, What is Philosophy, Trans, by William Kluback and jean t. wiled, London, 1972, 35- 53.

     

CAPTCHA Image