نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه فلسفه غرب، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده
شناخت یا دانش مطلق هگل سوبژکتیویته درون ماندگار است زیرا همه شناخت و تاریخ انسان را به مثابه مطلق سوبژکتیویته شامل است. برخی پژوهشگران هگل بر کفایت تمامیت مطلق تاکید کرده اند؛ برخی دیگر گشودگی درون ماندگار امر مطلق را بر پایه منفیت پیش رونده ای تفسیر کرده اند که تاریخ انسان را در حرکتی همواره پیش رونده جاری و ساری کرده است. این مقاله تلاشی است جهت ارائه مفهوم تازه ای از شناخت یا دانش مطلق آن چنان که شناخت یا دانش مطلق همزمان تمامیت مفهوم و نیز گشودگی به آینده است نه تنها به منزله منفیت بلکه به منزله تمامیتی رو به آینده. از این جهت این مقاله <<تمامیت گشوده شناخت یا دانش مطلق >> نام گرفته است که بیانگر دو ویژگی نامبرده با تمرکز بر کتاب <<پدیدارشناسی روح>> و <<دانش منطق>> هگل افزون بر توجه به برخی تفاسیر مهم و اثرگذار از متون اوست. مواجهه تفسیری این مقاله از شناخت یا دانش مطلق هگل بر بن گشودگی فراشد شناخت تکوین یافته است و برگرفته از بخشی از رساله دکتری من است با نام << مطلق هگل: تعلیق چشم اندازها>>
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Open Totality of Hegel’s Absolute Knowing
نویسنده [English]
- Mazdak Rajabi
Associate Professor, Department of Western Philosophy, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Abstract: Hegel’s absolute knowing is an immanent subjectivity since all the knowledge and human history are included within it as the absolute subjectivity. Some Hegelians stressed the sufficiency of the absolute’s totality; contrariwise, others interpreted absolute’s immanent openness in terms of ongoing negativity, which renders human history an ongoing movement. The article attempts to propose a new conception of the absolute knowing in which there is a totality of conceptuality and openness to the future not only as negativity but also as a prospective totality. It would be entitled “open totality of the absolute knowing”, and the article explains the two characteristics focusing on Hegel’s Phenomenology of Spirit and Hegel’s Science of Logic in addition to some crucial and prominent commentaries. My interpretation of Hegel’s absolute knowing is based on the openness of the knowing process, which is a part of my PhD thesis entitled Hegel’s Absolute: Suspension of Perspectives.
کلیدواژهها [English]
- "Totality"
- "Openness"
- "Absolute"
- "Absolute Knowing"
Dale, Eric Michael. Hegel, the End of History, and the Future. Cambridge: Cambridge University Press, 2014.
Deleuze, Gilles. Différence et Répétitiion. Paris: Épiméthée, Presses Universitaires de France, 1968.
Derrida, Jacque. “Speech and Writing According to Hegel.” In G W F Hegel, Critical Assessments. Edited by Robert Stern. London: Routledge, 1993.
Derrida, Jacque. Margins of Philosophy. Translated with Additional Noted by Alan Bass. Brighton: The Harvester Press, 1982.
- G. Fichte. Die Grundlagen der Gesamten Wissentschaftslehre. Vol. I. Hamburg: Felix Meiner Verlag, 1997.
- W. F. Hegel. Hegel’s Phenomenology of Spirit. Trans. A. V. Miller, With Analysis Of The Text And Foreword By J. N. Findlay. Oxford: Oxford University Press, 1977.
- W. F. Hegel. Hegel’s Science of Logic. Trans. A. V. Miller, Foreword By Professor J. N. Findlay. New York: Humanity Books, 1991.
- W. F. Hegel. Philosophy of Mind. Translated by W. Wallace & A. V. Miller. Oxford: Oxford Clarendon Press, 2010.
Jean Hyppolite. Genèse et Structure de la Phénoménologie de l’Esprit de Hegel. Paris : Aubier, Éditions Montagne, 1946.
Fredrick Jameson. The Hegel Variations, On the Phenomenology of Spirit. London & New York: Verso, 2010.
Georg Lukacs. The Young Hegel, Studies in the Relations Between Dialectics and Economic. Trans. Rodney Livingstone. London: Merlin Press, 1975.
Robert Grant McRae. Philosophy And The Absolute, The Modes of Hegel’s Speculation. Dordrecht / Boston / Lancaster: Martin US Nijhoff Publishers, 1985.
Maurice Merleau-Ponty. Sens et Non-Sens. Paris: Les Editions Nagel, 1966.
- R. G. Mure The Philosophy of Hegel. Oxford: Oxford University Press, 1965.
Robert Pippin. Hegel’s Idealism the Satisfaction of Self-Consciousness. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Slavoj Žižek. Less Than Nothing Hegel And The Shadow Of Dialectical Materialism. London & New York: Verso, 2012.
ارسال نظر در مورد این مقاله