دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 13
نواندیشی در حوزۀ فلسفۀ اسلامی
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 7-20
چکیده
فلسفه مانند سایر علوم از راه تکامل منابع علم یعنی عقل، خیال، وهم و حس تکامل مییابد، هرچقدر انسانها بتوانند از دادههای عقلی و حسی و سایر ادراکات، فهم دقیقتر و عمیقتری داشته باشند و دستاوردهای ... بیشترهنجارسازی در اخلاق گفتمانی هابرماس
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 21-40
چکیده
اخلاق گفتمانی شیوهای برای حکمرانی تامّلات اخلاقی واگرا است و میتوان با اِعمال قدرت گفتمان، آنرا عاملی برای یکپارچگی اخلاقی در جوامع واقعی برای استدلال اخلاقی دانست. یورگن هابرماس هنجارها و ... بیشتربررسی و نقد استدلالهای دنیل دنت در کتاب از باکتری تا باخ دربارۀ ماهیت آگاهی
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 41-62
چکیده
دنیل دنت در کتاب از باکتری تا باخ، دیدگاه خاصی دربارۀ آگاهی ارائه میکند. به نظر دنت، آگاهی، در کنار سایر پدیدهها، باید به وسیله علوم فیزیکی بررسی شود. برای رسیدن به این منظور، دنت میکوشد شکلگیری ... بیشترقانون طبیعی، ریاضی و فلسفۀ طبیعت
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 63-80
چکیده
این سؤال مهمی است که آیا وجود قانون طبیعی دلیلی بر قانونمندی طبیعت است؟ این مقاله قصد دارد نشان دهد «حکم طبیعی محض» دقیقاً همان «حکم علوم طبیعی» نیست. نشان داده شده است که معیارهایی برای تمایز ... بیشترفلسفه و معرفت به خدا به روایت مایستر اکهارت
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 81-102
چکیده
مشهور است که اکهارت تا آخر عمر از «وجود» نامیدن خدا پرهیز کرد. این مسئله را -که بسیاری از مفسران او بهسادگی از کنار آن میگذرند- باید پراهمیت تلقی کرد؛ چراکه میتواند کلید فهم کلان اندیشهی او ... بیشتربازخوانی انتقادی نظریه قیام حلولی ابن سینا
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 103-120
چکیده
مقاله حاضر به بررسی انتقادی نظریه قیام حلولی پرداخته و در صدد است تا حد امکان تبیین روشن تری از آن ارائه نماید. در این راستا ابتدا به بررسی ماهیت نفس و رابطه آن با قوای خود پرداخته و ضمن تحلیلِ مقوله ادراک ... بیشترماهیت شناخت عقلی تصوری در نظام فلسفی حیکم ابو نصر فارابی
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 121-140
چکیده
ابو نصر فارابی در عین حال که به معنای واقعی فیلسوف و به نحوی مؤسس فلسفه اسلامی است، گزارشگر و بسط دهنده نظرات فلسفی پیش از خود از جمله ارسطو و افلاطون است. همچنین به عنوان مَشرب و مدخلی برای فلسفه پس از ... بیشترتوصیف، تحلیل و تبیین معرفتی وحی در اندیشه فارابی
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 141-160
چکیده
در تفکر فارابی، قوای ناطقه و متخیله بیشترین کارکرد را در ادراکات وحیانی ایفا میکنند. فارابی وحی را حاصل اتصال قوه ناطقه نبی به عقل فعال و دریافت معقولات از آن دانسته، معتقد است نبی با طی مراتب عقلانی، ... بیشترشواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سینا
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 161-180
چکیده
چکیده: اعمال ارادی انسان، موضوع حکمت عملی هستند که قسمی از موجودات حقیقی و واقعی به شمار میروند. اعمال ارادی به عنوان موجوداتی حقیقی، انسان را به کمال واقعی میرسانند. برای شناخت این اعمال باید از روشی ... بیشترشناختشناسی «فطرت» از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 181-202
چکیده
هنگامی که میخواهیم بحث «شناختشناسی فطرت» را در دستگاه فکری صدرالمتألهین(ره) مورد سنجش قرار دهیم، علیرغم رویکرد مثبت وی در مواجهه با مُثُل افلاطون که مبنای پیشینیبودن ادراکات فطری است، نتیجۀ ... بیشترون اینواگن و فلسفه: فرافلسفه پیتر ون اینواگن
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 203-222
چکیده
پیتر ون اینواگن در همان حال که فیلسوفِ مهم و تاثیرگذاری است، دربسیاری از مواضع، مطابق روشِ متداول فلاسفه تحلیلی بحث را پیش نمیبرد و این منجر به اتخاذِ برخی مواضعِ نامتعارف از طرفِ او شدهاست. در این ... بیشترتمامیت گشوده دانش مطلق هگل
دوره 7، شماره 2 ، آذر 1399، صفحه 35-53