نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته‌ کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

مفسران برساخت‌گرای اخلاق کانت مدعی‌اند که تمام ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی وابسته به کنشگران است و ارادة نیک ارزش‌های اخلاقی را وضع می‌کند. مفسران واقع‌گرای اخلاق کانت مدعی‌اند که اراده و خودآیینی آن در ناسازگاری با واقع‌گرایی اخلاقی نیست، زیرا دست‌کم برخی ارزش‌ها وجودی مستقل از کنشگران دارند. در این تلقی، معمولاً تحلیل دقیقی از ارادة نیک داده نمی‌شود و نقشی حاشیه‌ای پیدا می‌کند. برخلاف این دو تفسیر، در این مقاله با روشی تفسیری، با تبیین معنای بنیادین ارادة نیک، از سازگاری ارادة نیک کانت با واقع‌گرایی اخلاقی بحث می‌کنیم، به نحوی که نقش کلیدی ارادة نیک حفظ شود. بنیان ارادة نیک خودآیینی است. از یک سو، خودآیینی شرط صوری واقعیت‌های اخلاقی است و از سوی دیگر، غایت فی‌نفسه بنیان مادی ارادة نیک است؛ بنابراین می‌توان ارادة نیک را مطابق با واقع‌گرایی دانست، زیرا ارادة نیک کارکردی صوری دارد و بنیان مادی آن نیز، ارزشی ذاتی و واقعی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Good will and moral realism in Kant's moral philosophy

نویسندگان [English]

  • Mustafa Zali 1
  • Behnam Akhgar 2

1 Assistant Professor, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Graduated in Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Constructivist interpreters of Kant's moral philosophy claim that all moral values and norms depend on agents and the good will create moral values. The realist interpreters of Kant's moral philosophy claim that the will and its autonomy are not incompatible with moral realism, because at least some values exist independently of agents. In this view, a detailed analysis of the good will is usually not given or it finds an unimportant role. Contrary to these two interpretations, in this paper, with an interpretive method, by explaining the fundamental meaning of good will, we discuss the compatibility of Kant's good will with moral realism, in such a way that the key role of good will is maintained. The basis of the good will is autonomy. On the one hand, autonomy is the formal condition of moral facts, and on the other hand, the end in itself is the material ground for the good will. Therefore, the good will can be considered compatible with non-natural realism, because the good will has a formal function and its material ground is an intrinsic and real value.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Kantian constructivism
  • Moral realism
  • Good will
  • Autonomy
  • End in itself
سیاهه منابع
الف- منابع فارسی
دباغ، سروش، و ابوالفضل صبرآمیز. «واقع‌گرایی و ضد واقع‌گرایی و موضع اخلاقی کانت»، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز ۴۲، (بهار ۱۳۹۱): ۳۷-۵۶.
میانداری، حسن. «نقد فلسفة اخلاق کانت از منظر واقع‌گرایی اخلاقی مک‌داول»، نامه حکمت ۵. شماره ۲ (پاییز و زمستان ۱۳۸۶): 95-120.
 
ب- منابع لاتین
Ameriks, Karl. Interpreting Kant's Critiques. NewYork: Oxford, 2003.
Copp, David. “Is Constructivism an Alternative to Moral Realism?’’. In constructivism in ethics, edited by Carla Bagnoli, 108-132. New York: Cambridge University Press, 2013.
Esteves, Julio. “The Primacy of the Good Will’’. Kant-Studien 105, no. 1 (2014): 83-112.
FitzPatrick, William J. “How not to be an Ethical Constructivist, A Critique of Korsgaard's neo-Kantian Constitutivism’’. In Constructivism in Ethics, edited by Carla Bagnoli, 41-62. New York: Cambridge University Press, 2013.
Kain, Patrick. “Self-Legislation in Kant's Moral Philosophy’’. Archiv fur Geschichte der Philosophie 86, no. 3 (2004): 257-306.
Kain, Patrick. “Dignity and the Paradox of Method’’. In Realism and antirealism in Kant's moral philosophy, edited by Robinson dos Santos and Elke Elisabeth Schmidt, 67-90. Berlin: De Gruyter, 2018.
Kant, Immanuel. The Metaphysics of Morals. Introduction/translated/notes by Mary Gregor. New York: Cambridge University Press, 1991.
Kant, Immanuel. Critique of Practical Reason. Translated by Werner S. Pluhar. Indianapolis: Hackett publishing company, 2002.
Kant, Immanuel. Groundwork for the Metaphysics of Morals. Edited/translated by Allen W. Wood. New York: Yale university press, 2002.
Korsgaard, Christine M. Creating the Kingdom of Ends. New York: Cambridge University Press, 1996.
Korsgaard, Christine M. The Sources of Normativity. Edited by Onora O'Neill. New York: Cambridge University Press, 1996.
Korsgaard, Christine M. The Constitution of Agency. New York: Oxford, 2008.
Rawls, John. “Kantian Constructivism in Moral Theory’’. Journal of philosophy 77, no. 9 (1980): 515-72.
Roojen, Mark van. Metaethics: A Contemporary Introduction. New York: Routledge, 2015.
Schonecker, Dieter; Wood, Allen W. Immanuel Kant's Groundwork for the Metaphysics of Morals, a Commentary. Translated: Nicholas Walker. Cambridge: Harvard University Press, 2015.
Sensen, Oliver. “Kant's Constructivism’’, in Constructivism in Ethics, edited by Carla Bagnoli, 63-81. New York: Cambridge University Press, 2013.
Shafer-Landau, Russ. Moral realism: A Defence. New York: Oxford, 2003.
Stern, Robert. “The Autonomy of Morality and the Morality of Autonomy’’. Journal of Moral Philosophy 6. (2009): 395-415.
Stern, Robert. Understanding Moral Obligation: Kant, Hegel, Kierkegaard. New York: Cambridge University Press, 2012.
Stern, Robert. Kantian Ethics: Value, Agency, and Obligation. New York: Oxford university press, 2015.
Timmermann, Jens. Kant's Groundwork of the Metaphysics of Morals, a Commentary. New York: Cambridge University Press, 2007.
Wood, Allen W. Kantian Ethics. New York: Cambridge University Press, 2008.
Wood, Allen W. “End in itself and dignity’’. in Kant's Concept of Dignity edited by Yasushi Kato and Gerhard Schonrich, 211-230. Berlin: De Gruyter, 2020.
CAPTCHA Image