دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 13
مرزهای همجواری فلسفه و کلام
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 7-26
چکیده
اهتمام دانش کلام و فلسفه به موضوعاتی است که در قلمرو تجربه قرار نمیگیرند؛ مبدأ هستی و جهانهای فراطبیعی از جملة این موضوعاتاند. پرداختن به این دست از موضوعات، عقلی بودن این دو دانش و نیز همجواری آنها ... بیشترمعناشناسی فاعلیت خداوند در پرتو رهیافت فلسفی و معرفت دینی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 27-46
چکیده
رابطة خداوند با جهان و موجودات آن، رابطة ایجادی بوده و او فاعل و خالق نظام امکانی است. در تبیین چگونگی این فاعلیت، میان مشهور متکلمان و فیلسوفان اختلافنظر کلی وجود دارد. در این میان، اختلافنظر دیگری ... بیشترچیستی و چگونگی تکـوّنِ شناخت عقلی تصوری (مفاهیم ماهوی) و وجـه صدق آن بر کثیرین از منظر ملاصدرا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 47-64
چکیده
از دیرباز چیستی مفاهیم کلی ماهوی و چگونگی پدیدار شدن آنها در فاهمه انسان برای فلاسفه مسئله بوده است. از نظر ارسطو صورت عقلی، همان صورت حسی است که در فرایند تجرید و نادیده گرفتن عوارض جزئیکننده، کلی شده ... بیشترشناختِ عینی محصولِ داروینیسمِ فعال در معرفتشناسی تکاملی پوپر
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 65-86
چکیده
نظریة تکامل خوانشهای متعددی از زمان طرح توسط چارلز داروین به خود دیده است. دیدگاه رایج در قرن بیستم مبتنی بر شانس کور و انتخاب طبیعی بود در حالی که برخی دیدگاهها موجودات زنده را ارگانیسمهای فعال ... بیشترارادهی نیک و واقعگرایی اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 87-107
چکیده
مفسران برساختگرای اخلاق کانت مدعیاند که تمام ارزشها و هنجارهای اخلاقی وابسته به کنشگران است و ارادة نیک ارزشهای اخلاقی را وضع میکند. مفسران واقعگرای اخلاق کانت مدعیاند که اراده و خودآیینی ... بیشتربررسی اشکالات شیخ احمد احسائی به رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 109-130
چکیده
مسائل انسان شناسی، از دیرباز مورد توجه ویژه فلاسفه و اندیشمندان مختلف بوده است. در این میان رابطه نفس و بدن جایگاه خاصی دارد. صدرالمتألهین با استفاده از مبانی حکمت متعالیه، دیدگاه خود را درباره رابطه ... بیشترعدل الهی و حق بشری بررسی رابطۀ معنای عدالت خداوند و مسألۀ حق بشر با واکاوی دیدگاه استاد مطهری
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 131-150
چکیده
در این مقاله از طریق پژوهش در چیستی معنای عدل الهی مسئله «حق بشر بر خدا» بررسی شده است. بحث از حق بشر بر خدا لازمة پذیرش عدل به معنای «دادن حق هر کس به وی» به منزله معنای عدل الهی است. پرسش اصلی ... بیشترجایگاه خدا در زندگی انسان بر اساس انبساط وجودی صدرایی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 151-166
چکیده
این مقاله در زمینه فلسفه ملاصدرا در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه خدا در زندگی انسان بر اساس نظریه وجود منبسط کجاست؟ از نظر ملاصدرا، بنای خلقت بر تجلی و انبساط وجودی وجود واحد و مطلق است. معلول در ... بیشترجایگاه عالم ناسوت و نسبت آن با انسان از منظر ابن عربی و مایستر اکهارت
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 167-186
چکیده
ابنعربی و اکهارت با اینکه در بسیاری از اصول و مبانی با یکدیگر موافقت و مشابهت دارند، در وزنی که «تشبیه» و «تنزیه» خداوند میدهند، اختلاف دیدگاه دارند؛ همین اختلاف دیدگاه که در ابتدا در برابر ... بیشتررویکرد ایمانگرایانه در معرفت شناسی دینی پلانتینگا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 187-208
چکیده
ویتگنشتاین با نگاه زبانشناختی به باورهای دینی و کیرکگارد با نگاه متعارض به گزارههای دینی جزء ایمانگرایان قلمداد میشوند. پلانتینگا رویکرد برونگرایانه و اعتمادگرایانه دارد. وی در سازوکار رسیدن ... بیشتربررسی جایگاه احساسات در ساختار ارزشهای اخلاقی در فلسفه برنتانو و شلر
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 209-226
چکیده
پدیدارشناسی اخلاق نزد پایهگذاران این مکتب فلسفی روشی بود که به وسیله آن ساختار ارزشهای اخلاقی در فلسفه کانت را نقد کنند. همچنین تعریف جدیدی از ارزشهای اخلاقی ارائه دهند که بر مبنای حقیقت وجودی انسان ... بیشترنسبت دیالکتیک وجودی و ادراک زیبایی در فلسفه افلاطون
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 227-246