دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 12
مرزهای همجواری فلسفه و کلام
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 9-27
چکیده
اهتمام دو دانش کلام و فلسفه به موضوعاتی است که در قلمرو تجربه قرار نمیگیرند: مبدأ هستی، غایت هستی و جهانهای فراطبیعی هستی از جملهی این موضوعاتند. پرداختن به این قبیل موضوعات، عقلی بودن این دو دانش ... بیشترمعناشناسی فاعلیت خداوند در پرتو رهیافت فلسفی و معرفت دینی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 28-45
چکیده
رابطه خداوند با جهان و موجودات آن، رابطه ایجادی بوده و او فاعل و خالق نظام امکانی است. در تبیین چگونگی این فاعلیت، میان مشهور متکلمان و فیلسوفان اختلاف نظر کلی وجود دارد. در این میان، اختلاف نظر دیگری ... بیشترچیستی و چگونگی تکـوّنِ شناخت عقلی تصوری (مفاهیم ماهوی) و وجـه صدق آن بر کثیرین از منظر ملاصدرا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 46-62
چکیده
چکیـدهاز دیرباز چیستی مفاهیم کلی ماهوی و چگونگی پدیدار شدن آنها در فاهمه انسان برای فلاسفه مسأله بوده است. از نظر ارسطو صورت عقلی همان صورت حسی است که در فرایند تجرید و نادیده گرفتن عوارض جزئیکننده، ... بیشترشناختِ عینی محصولِ داروینیسمِ فعال در معرفتشناسی تکاملی پوپر
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 63-85
چکیده
از زمان طرح توسط چارلز داروین، نظریۀ تکامل خوانشهای متعددی بهخود دیده است. دیدگاه رایج در قرن بیستم مبتنی بر شانس کور و انتخاب طبیعی بود درحالیکه در برخی دیدگاههای اخیر موجودات زنده را بهعنوان ... بیشترارادهی نیک و واقعگرایی اخلاقی در فلسفه اخلاق کانت
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 86-104
چکیده
مفسران برساختگرای اخلاق کانت مدعیاند که تمام ارزشها و هنجارهای اخلاقی وابسته به کنشگران است و ارادهی نیک ارزشهای اخلاقی را وضع میکند. مفسران واقعگرای اخلاق کانت مدعیاند که اراده و خودآیینی ... بیشتربررسی اشکالات شیخ احمد احسائی به رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 105-126
چکیده
مسائل انسان شناسی، از دیرباز مورد توجه ویژه فلاسفه و اندیشمندان مختلف بوده است. در این میان رابطه نفس و بدن جایگاه خاصی دارد. صدرالمتألهین با استفاده از مبانی حکمت متعالیه، دیدگاه خود را درباره رابطه ... بیشترعدل الهی و حق بشری بررسی رابطۀ معنای عدالت خداوند و مسألۀ حق بشر با واکاوی دیدگاه استاد مطهری
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 127-145
چکیده
در این جستار از طریق پژوهش در چیستی معنای عدل الهی مسألۀ حق بشر بر خدا را مورد بررسی قرار دادیم. بحث از حق بشر بر خدا لازمۀ پذیرش عدل به معنای «دادن حق هر کس به وی» بهعنوان معنای عدل الهی است. پرسش ... بیشترجایگاه خدا در زندگی انسان بر اساس انبساط وجودی صدرایی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 146-158
چکیده
این مقاله در زمینه فلسفه ملاصدرا در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه خدا در زندگی انسان بر اساس نظریه وجود منبسط کجاست؟ از نظر ملاصدرا بنای خلقت بر تجلی و انبساط وجودی وجود واحد و مطلق است. معلول در ریسمان ... بیشترجایگاه عالم ناسوت و نسبت آن با انسان از منظر ابن عربی و مایستر اکهارت
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 159-177
چکیده
ابن عربی و اکهارت با وجود اینکه در بسیاری از اصول و مبانی با یکدیگر موافقت و مشابهت دارند، در وزنی که «تشبیه» و «تنزیه» خداوند میدهند، اختلاف دیدگاه دارند. همین اختلاف دیدگاه که در ابتدا ... بیشتررویکرد ایمانگرایانه در معرفت شناسی دینی پلانتینگا
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 178-199
چکیده
ویتگنشتاین با نگاه زبان شناختی به باورهای دینی وکیرکگارد بانگاه متعارض به گزاره های دینی جزء ایمانگرایان قلمدادمیشوند، پلانتینگا دارای رویکرد برونگرایانه و اعتمادگرایانه است. او در سازو کار رسیدن ... بیشتربررسی جایگاه احساسات در ساختار ارزشهای اخلاقی در فلسفه برنتانو و شلر
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 200-217
چکیده
پدیدارشناسی اخلاق نزد پایهگذاران این مکتب فلسفی روشی بود که بوسیله آن ساختار ارزشهای اخلاقی در فلسفه کانت را نقد کنند. همچنین تعریف جدیدی از ارزشهای اخلاقی ارائه دهند که برمبنای حقیقت وجودی انسان ... بیشترنسبت دیالکتیک وجودی و ادراک زیبایی در فلسفه افلاطون
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1400، صفحه 218-236