دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 8
تلقی سینوی و صدرایی از حرکت در جوهر و عرض و چگونگی مواجه آنان با مشکل اینهمانی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 3-20
چکیده
فیلسوفان مسلمان در معنای حرکت در مقوله (جوهر و اعراض) احتمالات و تفسیرهای مختلفی را بیان کردهاند. در میان آنها دو تفسیر، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر اساس یک تفسیر که در این مقاله از آن به تلقی سینوی ... بیشترعقلگـرایی اعتدالـی ـ انتقـادی در پذیرش باورهای دینی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 21-38
چکیده
در ارزیابی باورهای دینی کسانی قائل شدهاند که یک شخص در صورتی مجاز به پذیرش یک باور است که برای آن برهانی داشته باشد که همه عقلای عالم را قانع کند، یا گفتهاند فرد باید برای همه باورها و اعمال خود برهان ... بیشترحوزههای سهگانه: بررسی فصل اول دربارة عبارت ارسطو
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 39-60
چکیده
سطرهای آغازین دربارة عبارت ارسطو یکی از تأثیرگذارترین متون در تاریخ معناشناسی است و مقدمهای مهم برای فهم و تقریر برخی از دیدگاههای ارسطوست. بر اساس تفسیر کلاسیک، ارسطو به طور عام بیان میکند که نوشتهها ... بیشتروحدت مرد سیاسی و فیلسوف در اندیشه افلاطون
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 61-78
چکیده
خوانشهای مختلفی از آثار و رسالههای افلاطون و به ویژه نسبت آنها با جمهور شده است. در این میان، رسالههای مرد سیاسی و سوفسطایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. افلاطون در سوفسطایی مینویسد: «اگر فرصتی ... بیشترخیال و ابژکتیویته در نقد اول کانت
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 79-98
چکیده
این مقال، نخست به پیشینه بحث خیال میپردازد و بدین طریق تأثیرگذاران بر کانت را روشن مینماید. پس از آن توضیحی در باب ابژکتیویته داده میشود و سپس به بحث از خیال در نقد عقل محض پرداخته میشود. قوه ... بیشتر«برهان المسامتة» بر تناهی ابعاد و نقدهای آن
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 99-128
چکیده
در جهان اسلام قول به تناهی ابعاد پارادایم غالب است؛ و برهان المسامتة - از نوآوریهای ابنسینا در کتاب عیون الحکمة - شاید مهمترین برهانی است که بر آن اقامه شده است. بر اساس این برهان، چنانچه خطی نامتناهی ... بیشترابنسینا و نظریه میل
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 129-146
چکیده
در حرکت قسری مفارق (حرکت پرتابه)، بنا به نظر مختار شیخ الرئیس، متحرک در اثر قوه یا میلی که در هنگام تماس با محرک اولیه از آن میگیرد، به حرکت خود ادامه میدهد تا آنجا که این قوه به تدریج از بین برود و حرکت ... بیشتربررسی مسئله عینیت در پدیدارشناسی هگلی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 147-160