دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 13
رهیافتی نو در حل معضل ربط ثابت به متغیر
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 7-28
چکیده
کیفیت ربط ثابت به متغیر یکی از مشکلترین مسائل فلسفی است که فیلسوفان اسلامی از دیرباز درصدد حل آن بر آمده و پاسخهای متفاوتی را بیان کردهاند. تلاش آنها در این زمینه اگرچه ارزشمند است، لیکن به نظر میرسد ... بیشترچیستی فهم از نظر ویتگنشتاین و بررسی خوانش مکداول از آن
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 29-48
چکیده
از نظر ویتگنشتاین فهم امری ذهنی نیست. اما این موضع با اعتراضی با نام «اعتراض علمی» روبرو میشود که گویی فیلسوف جایگاه عصبشناس یا روانشناس را غضب کرده است. در این مقاله نشان میدهیم که ویتگنشتاین ... بیشترسرل و چالش معنای حقیقی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 49-66
چکیده
برطبق تلقی رایج، معنای حقیقی جمله، مستقل از هر سیاقی است. سرل، به دنبال به چالش کشیدن این تلقی از مفهوم معنای حقیقی است. سرل معتقد است مفهوم معنای حقیقی یک جمله تنها درباره مجموعهای از فرضیات پیشینهمند ... بیشترقرائتی نوین از علیت نزد ملاصدرا
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 67-84
چکیده
در این مقاله مفهوم علیت نزد ملا صدرا بررسی می گردد. با بیان برخی از عناصر مهم فلسفه صدرایی، از جمله اصالت وجود، تشکیک وجود، اقسام وجود، امکان فقری و حرکت، اصلاحی در تعریف ملا صدرا از علیت ارائه می شود که ... بیشترتحلیل دو جزء شاکلهی شناخت در نظر ارسطو بر اساس دو معنای آرخِه (ἀρχή)
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 85-104
چکیده
ارسطو در سرآغازِ آثار مختلفش به شاکلهی کلی شناخت به مثابه سیر طبیعی و ضروری شناختن اشاره میکند. این سیر، حرکتی است ذهنی از آنچه برای ما شناختهتر و پیشینترست تا آنچه بر حسب خودِ موضوع و به نحو مطلق ... بیشتراندیشه فارابی درباره ماهیت و کارکرد عقل نظری و عقل عملی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 105-122
چکیده
در نگاشتههای حکمای مسلمان برای عقل نظری و عقل عملی دستکم سه شناسه ذکر شده است. در این میان دستیابی به دیدگاه فارابی به عنوان یکی از برجستهترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان مسلمان، چندان هموار نیست ... بیشتربررسی و نقد تحول معرفت شناسی در فلسفه سهروردی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 123-140
چکیده
معرفت شناسی فیلسوف مسلمان مبتنی بر نظریه وی درباره هویت نفس است. فلاسفه مشاء نفس را جوهر مجرد میدانستند. سهروردی نیز در ابتدای فلسفه ورزی به پیروی از فلاسفه مشاء نفس را جوهر مجرد میدانست اما بعد از ... بیشترمدرنگرایی و پسامدرنگرایی در مواجهه با مسأله هویت و غیریت
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 141-162
چکیده
فلسفه مدرن، اجمالاً، برنامه و دستگاه جامع معرفتی است که براساس آن تمام عالم هستی توسط بشر بهتنهایی فهمیدنی و شناختنی است. در مرکز ثقل این دستگاه هویت معرفتی شخص یا ذهن عامل معرفت قرار دارد. فیلسوفان ... بیشترآزاداندیشی دینی در قرن چهارم هجری: شاخصه ها و مبانی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 163-180
چکیده
قرن چهارم هجری را از درخشان ترین ادوار تاریخ و تمدن اسلامی از لحاظ تنوع فکری و آزاداندیشیِ مسئولانه دانسته اند. برخی بین این دوره و دوران رنسانس در مغرب زمین، همانندسازی کرده و بلکه آن را در نوزاییِ قرن ... بیشترخطای شناختاری عقل و راه مصون ماندن از آن از منظر ابنسینا
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 181-204
چکیده
خطا به عنوان منشأ شکگرایی از دیرباز مورد توجه معرفتشناسان بوده است. فیلسوفان مسلمان مانند ابنسینا اگرچه به طور مستقل این بحث را مطرح نکردهاند، ولی در ضمن مباحث فلسفی خود در موارد مختلف به این مسأله ... بیشتربررسی اشکالات پدیدارشناختی نظریه وجود ذهنی با نگاهی به نظریه دادههای حسی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 205-226
چکیده
در فلسفه ادراک حسی معاصر، آزمونهای متعددی از جمله آزمونهای پدیدارشناختی که بر جنبههای آگاهانه تجربههای حسی تمرکز میکند، برای بررسی نظریههای مختلف در این زمینه مطرح شده است. نظریه دادههای حسی ... بیشترنسبیت و مدارا؛ ارزشهای مطلق اخلاقی و تأثیر آنها بر همزیستی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1400، صفحه 227-248