دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
تعداد مقالات: 13
واقعگرایی علمی و تعین ناقص نظریهها
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 7-46
چکیده
یکی از براهین ضدواقعگرایان علیه واقعگرایی علمی، برهان تعین ناقص است. بر مبنای این برهان، میتوان تعداد نامتناهی توصیف تئوریک ناسازگار با یکدیگر دربارۀ عالم داشت در حالی که همگی در نتایج تجربی با ... بیشترچگونگی تعریف خداوند از دیدگاه ابن سینا
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 47-62
چکیده
از آنجا که خداوند فاقد ذاتیات ماهوی است تعریف او به ذاتیات ماهوی ممکن نیست. پرسشی که در این مقاله به آن پاسخ دادهایم این است که آیا میتوان خداوند را به جز ذاتیات، به گونه ای دیگر تعریف کرد؟ پاسخ ابن ... بیشترامکان باور به خدا در چهارچوب فلسفۀ کارنپ
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 63-83
چکیده
کارنپ به عنوان شاخصترین نماینده پوزیتیویستهای منطقی جمله مشهوری دارد مبنی بر اینکه مابعدالطبیعه بیمعنا است. در نگاه اوّل به نظر میرسد که هرگونه باور مذهبی، به خصوص باور به خدا، با چهارچوب فلسفۀ ... بیشتردیدگاه تقوم درباره شخص انسان
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 85-106
چکیده
بیکر بر أساس دیدگاه تقوم، ادعا می کند که اشخاص انسان اساسا نه نفس مجردی دارند (مجردانگاری) و نه صرفا حیوان اند (حیوان انگاری). اشخاص انسان بخشی از جهان طبیعیاند، اما بخشی متمایز. آنچه موجب می شود چیزی ... بیشترتقریری از اصالت ماهیت و وجود
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 107-128
چکیده
مابعدالطبیعه یا فلسفهی اولی، به مثابهی دانش کلی و به مثابهی بنیاد دانشها، عهدهدار بحث از چیستی و هستی (= ماهیت و وجود) و احکام آنهاست. پرسش از چیستیها و هستیهای خاص و پاسخ به آنها پرسش و پاسخ ... بیشترجریان شناسی «شبهۀ ابن کمّونه» و چگونگی انتساب آن به شیخ اشراق
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 129-144
چکیده
در آثار حکما و متکلّمان شبههای را به ابن کّمونه نسبت دادهاند که وی در آن شبهه «دلیل ردّ دو خدایی را کافی به مقصود ندانسته است»، و در شماری از آثار حکما و متکلّمان این شبهه آمده است. شبهه این کمّونه ... بیشتردفاع از عقلانیت دینداری با تکیه بر زندگی معنادار
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 145-164
چکیده
در این مقاله با ارائه تعریفی از عقلانیت 1)نظری و عملی و 2)عقلانیت ابزاری و غیرابزاری سازوکاری برای دفاع از عقلانیت عملی التزام به آموزه های دینی یا دینداری ارائه شده است. ابتدا با تکیه بر نظریه آبراهام ... بیشترخوانش حداکثری از نظریة دینیِ قانون طبیعی: چالشهای معرفتشناختی و راهحلهای آنها
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 165-186
چکیده
خوانش حداکثری از نظریة دینی قانون طبیعی، دیدگاهی است که تبیین و کشف توصیههای اخلاقی دین را بدون رجوع به متون مقدس ممکن میداند. این خوانش بر دو اصل زیر استوار است: (1) کاربست قانون طبیعی به عنوان چارچوبی ... بیشترنتایج و پیامدهای اخلاقی اندیشة وجود عین الربطی معلول در فلسفه ملاصدرا بر زندگی انسان
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 187-202
چکیده
این مقاله در زمینه فلسفه ملاصدرا به بررسی این پرسش می پردازد که نظریه وجود عین الربطی معلول چه پیامدهایی در بعد اخلاقی و اجتماعی دارد؟ از دیدگاه ملاصدرا وجود معلول عین الربط بوده و استقلالی ندارد و از ... بیشترجنس برتر از منظر ملاصدرا
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 203-224
چکیده
آیا زن انسان برتر است یا مرد؟ این پرسش در آراء فمینیستی پاسخهای مختلفی دارد. برخی از فمینیستها ملاک برتری زن یا مرد را در تمایزات جنسی و طبیعی آنها جستجو کرده و نفس بهرهگیری از اندام تولید مثل خاص ... بیشتربررسی شماری از پاسخهای ایجابی و سلبی به ناسازگاری علم پیشین خداوند و فعل اختیاری انسان
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 225-248
چکیده
ذیل مسئلة توحید افعالی، پرسش مهمی وجود دارد و آن اینکه آیا علم پیشین الهی و فعل اختیاری انسان سازگارند؟ اشاعره که علم پیشین و اختیار انسان را ناسازگار میدیدند، نتوانستند معنایی برای فاعلیت انسان بیابند ... بیشترتبیین معناداری و محتوای گزاره ها بر اساس نظریههای فروکاهشی صدق
دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1399، صفحه 249-269