دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
شماره 17
دی 1388، صفحه 3-148
شماره 16
تیر 1388، صفحه 3-130
شماره 15
دی 1387، صفحه 3-143
شماره 14
تیر 1387، صفحه 3-144
شماره 13
دی 1386، صفحه 3-151
شماره 12
تیر 1386، صفحه 3-156
شماره 11
دی 1385، صفحه 3-170
شماره 10
تیر 1385، صفحه 3-125
شماره 9
آبان 1384، صفحه 3-117
شماره 8
اردیبهشت 1384، صفحه 1-118
شماره 7
دی 1383، صفحه 5-183
شماره 6
تیر 1383، صفحه 5-170
شماره 5
مرداد 1382، صفحه 1-167
شماره 4
تیر 1382، صفحه 1-156
شماره 3
اسفند 1381، صفحه 1-182
شماره 2
شهریور 1381، صفحه 1-151
شماره 1
دی 1380، صفحه 1-192
تعداد مقالات: 8
جایگاه وجودشناختی و معرفتشناختی عقل فعال در فلسفة مشاء
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 5-18
چکیده
عقل فعال به عنوان مرتبهای از نفس انسان برای اولین بار در آثار ارسطو مطرح شد. عقل در بین شارحان مشائی ارسطو, مانند: کندی و ابن رشد و توماس آکویناس, همان جایگاه ارسطویی را داشت. اسکندر افرودیسی از آن به عنوان ... بیشترهندسة نااقلیدسی، انقلابی پارادایمی در ریاضیات
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 19-38
چکیده
تصویر کوهن از سیر تحول یک علم را میتوان به وسیلة طرح بیپایان زیر خلاصه کرد : پیش علم - علم عادی - بحران - انقلاب - علم عادی جدید - بحران جدید ویژگی عمدة نظریة وی ... بیشتربررسی و تحلیل «معناشناسی تأویل» و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 39-54
چکیده
«تأویل» یکی از اصلیترین فرایندهای تفکر انسان است. فیلون در سنت یهودی، اوریگنس و اگوستین در سنت مسیحی و ابنعربی و ملاصدرا در سنت اسلامی از جمله نمایندگان برجسته تفکر تأویلیاند. در این مقاله ... بیشتربررسی پارادکس نیوکوم
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 55-80
چکیده
پارادکسها از جمله موضوعات مهم و مسأله برانگیز در فلسفه و منطق به شمار میروند. دستهای از پارادکسها، پارادکسهای عمل عقلانی هستند: مسائلی که در آنها معمولا" دو حق انتخاب پیش روی ما قرار دارد که با ... بیشترجهانهای ممکن بررسی دیدگاه سول کریپکی، الوین پلنتینگا و دیوید لوئیس
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 81-108
چکیده
سول کریپکی (Saul Kripke) برای ارائه معناشناسی صوری منطق موجهات، از مفهوم جهانهای ممکن استفاده کرد، اما امروزه کاربرد مفهوم جهانهای ممکن در معناشناسی موجهات خلاصه نمیشود، ... بیشتربررسی و تحلیل نظریة مطابقت صدق در فلسفة اسلامی
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 109-123
چکیده
فیلسوفان مسلمان نظریة مطابقت صدق را بر تحلیل سازمان جمله استوار نموده، جمله را به عنوان «حامل صدق»(truth bearer) و واقع یا نفس الامر را به عنوان «سازندة صدق»(truth -maker) تلقی کردهاند. دراین مقاله, ... بیشترماهیت اراده در آثار اسپینوزا
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 124-134
چکیده
اسپینوزا در آثارش تعریفهای متفاوتی را از اراده ذکر میکند. این تعریفهای به طور مشخص عبارتاند از: هر عمل درونی و نفسانی، اعم از تصور، میل و خواهش ؛ هر نوع تصدیق و انکار، تصدیق و انکار حق و باطل یا ... بیشترنسبیت رئالیسم و حقیقت از نظر گادامر
دوره 0، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 135-165