دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
دوره 0 (1380-1392)
شماره 17
دی 1388، صفحه 3-148
شماره 16
تیر 1388، صفحه 3-130
شماره 15
دی 1387، صفحه 3-143
شماره 14
تیر 1387، صفحه 3-144
شماره 13
دی 1386، صفحه 3-151
شماره 12
تیر 1386، صفحه 3-156
شماره 11
دی 1385، صفحه 3-170
شماره 10
تیر 1385، صفحه 3-125
شماره 9
آبان 1384، صفحه 3-117
شماره 8
اردیبهشت 1384، صفحه 1-118
شماره 7
دی 1383، صفحه 5-183
شماره 6
تیر 1383، صفحه 5-170
شماره 5
مرداد 1382، صفحه 1-167
شماره 4
تیر 1382، صفحه 1-156
شماره 3
اسفند 1381، صفحه 1-182
شماره 2
شهریور 1381، صفحه 1-151
شماره 1
دی 1380، صفحه 1-192
تعداد مقالات: 9
تفسیر هایدگر از منطق استعلایی کانت
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 3-18
چکیده
این مقاله در صدد است تا به شرح تفسیر هایدگر از منطق استعلایی کانت بپردازد. برخلاف غالب تفسیرهای رایج، از نظر هایدگر منطق استعلایی کانت را به هیچوجه نمیتوان «منطق»، در معنای رایج و متداول ... بیشترهرمنوتیک به مثابه بنیادی روششناختی برای علومانسانی
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 19-32
چکیده
بررسی اندیشههای دیلتای در باب هرمنوتیک[1] هدف اصلی این مقاله است. منطق گزینش اندیشههای دیلتای از میان سایر اصحاب تأویل ایناست که وی با ارائه روششناسی خاص علوم انسانی به تمییز روشمندکردن آن دسته ... بیشتربررسی مبادی مابعدالطبیعی مکتب شهودگرایی ریاضی براؤر
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 33-52
چکیده
از مهمترین پرسشهایی که فیلسوف یا دانشجوی مبانی ریاضیات با آن مواجه است میتوان به این پرسشها اشاره نمود: موضوعات ریاضی چه هستند؟ و معرفت ما از ریاضیات برچه مبنایی قرار دارد؟ تاریخ ریاضیات نشانگر ... بیشترهابرماس و پروژه ناتمام مدرنیته
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 53-66
چکیده
مدرنیته غالباً بهصورت نقطه اوج عقلانیت غربی تعریف شده است که با رد از پیش- تعیین شدگی[1] نظام سیاسی- اجتماعی دنیای سنتی خود را بهصورت جایگاه ظهور عقل و عمل مستقل انسانی که از اقتدارهای سنتی رها شده است, ... بیشترمبادی و مقومات امر والا در نظریه زیباییشناسی کانت
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 67-86
چکیده
گفته شده که پایه و تأسیس زیبایی شناسی مدرن را در فلسفة نقادی کانت باید جستجو کرد, اگر چه قبل از او در آثار متفکرانی چون بومگارتن, هاچسون یا شافستبری نیز میتوان رگههایی از تأملات زیباشناختی را ملاحظه ... بیشترسیر و تطور مفهوم خدا در فلسفه غرب از نظر سه فیلسوف دکارتی: مالبرانش، لایب نیتس و اسپینوزا
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 87-102
چکیده
با اصل قرار گرفتنِ «من متفکر» در فلسفة دکارت, «خداوند» از مفهوم «هستم آنکه هستم» تا حد یک اصل فلسفی, تنزل یافت. در نتیجه «صانع طبیعت» به جای خدای معبود, یعنی متعلق ایمان, قرار گرفت. ... بیشتربررسی و تحلیل نظریه مثل و جایگاه آن از دیدگاه افلاطون و ملاصدرا
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 103-124
چکیده
نظریه مثل افلاطونی بخشی از نظریه جامع وی در باب معرفت است. نظریه معرفت افلاطون بر سه رکن اصلی استوار است:1- وجود مثل بهعنوان ذوات عینی و حقایق معقول؛ 2- وجود پیشین نفس (قدم نفس) بهعنوان حقیقتی معقول و ... بیشترملاصدرا و روزنههائی از عقل به «طور وراء عقل»
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 125-136
چکیده
آیا حوزهای فراتر از عقل که منطق ناپذیر و احکامش ضد عقل باشد, وجود دارد؟ این پرسش, همواره عرفان را به رویا روئی در برابر فلسفه فرا خوانده است. از این رو دو حوزة «عقل» و «طور وراء عقل» و نسبت بین ... بیشترنظریه ادراک در فلسفه ملاصدرا و جایگاه قیام صدوری
دوره 0، شماره 12 ، تیر 1386، صفحه 137-160